top of page
Search
  • tuomasasunmaa

Luksustuotemarkkina Puolassa

Vaikka Puolan yleinen palkkataso ja kansantuote per capita ovat vielä selkeästi Suomen alapuolella, on luksustuotemarkkina hyvässä vedossa vuotuisen kasvun ollessa noin 6% tasolla, mikä on kaksinkertainen BKT:n kasvuun nähden.

KPMG:n analyysin mukaan luksustuotemarkkinan arvo oli 2,6 miljardia euroa vuonna 2013 ja markkinan ennustetaan kasvavan noin 20% 2016 loppuun mennessä. Samaan aikaan hyvätuloisten puolalaisten määrä jatkaa kasvuaan; 786 000 puolalaisen vuositulot ylittävät 20 000€ (eli kaksikertainen keskipalkkaan nähden), ja tämän määrän arvoidaan ylittävän miljoonan kansalaisen rajan kahden vuoden sisällä. Tämän ryhmän yhteenlasketut tulot yltävät selvityksen mukaan 30 miljardiin euroon. Dollarimiljonäärejä Puolassa arvoidaan olevan 45 000.

Luksustuotemarkkinat jakautuvat KPMG:n selvityksen mukaan seuraavasti: - Luksuskulkuneuvot (1,08 mld €) - Luksusvaatteet ja –asusteet (433m€) - Hotelli- ja SPA-palvelut (289m€) - Luksusasunnot (217m€) - Premiumalkoholi ja –savukkeet/sikarit (172m€) - Huonekalut (140m€) - Kellot ja korut (92m€) - Kosmetiikka ja parfyymit (73m€) - Muut (92m€)

Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan KPMG:n www-sivuilta: http://www.kpmg.com/PL/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2014/Luxury-goods-market-in-Poland-2013.pdf

/2014/Luxury-goods-market-in-Poland-2013.pdf

bottom of page